Kissan kastraatio ja sterilisaatio

Kollikissan kastraatiossa poistetaan kivekset kahdesta pienestä viillosta ja narttukissan sterilaatiossa munasarjat vatsaonteloon tehdyn pienen haavan kautta, jolloin kiimat loppuvat. Nartuilta poistetaan myös kohtu, jos siinä on esimerkiksi tulehduksellisia tai kasvaimellisia muutoksia. Yleensä sterilaatio ja kastraatio suositellaan tehtäväksi yli 4 kuukauden ikäisille kissoille. Jos on tiedossa, ettei pentuja aiota teettää, kannattaa leikkaus tehdä jo varhain erityisesti maitorauhaskasvainten ehkäisemiseksi.

Kastroiminen ja steriloiminen ovat tärkeitä erityisesti ulkona vapaasti liikkuville tai lajitoverien kanssa eläville kissoille hallitsemattoman lisääntymisen estämiseksi. Samalla ehkäistään myös kohtutulehduksia ja aikaisen sterilaation avulla myös maitorauhaskasvaimia. Leikkaamattomat kissat yleensä mouruavat, merkkailevat, liikkuvat ulkona laajemmilla alueilla, karkailevat, tappelevat toisten kissojen kanssa ja ovat myös stressaantuneempia kuin leikatut.

Leikkaamiseen liittyvät hyödyt voittavat haitat. Yleisin haitta on kuitenkin helpommin kertyvä ylipaino. Kissan energiantarve vähenee sterilaation ja kastraation jälkeen. Ylipaino taas altistaa monille sairauksille, kuten diabetekselle ja virtsatievaivoille. Leikkauksen jälkeen on siis hyvä tarkkailla kissan painoa ja tarvittaessa pienentää ruoka-annoksia tai vaihtaa vähemmän energiaa sisältävään ruokaan.

Leikkaukset tehdään nukutuksessa. Kissat saavat toimenpiteen yhteydessä kipulääkkeitä, ja tulehduskipulääkettä jatketaan vielä kotona. Kollikissat toipuvat yleensä hyvin nopeasti eivätkä tarvitse kauluria, mutta narttukissojen toipumisessa menee 10-14 vuorokautta, minkä ajan ne on pidettävä sisätiloissa ja käytettävä kauluria tai haavapukua.