Koiran perustarpeet ja hyvinvointi (+ kevään 2024 suuri arvonta!)

Kipu vaikuttaa monella tasolla koiran kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja tästä syystä kipukäyttäytymisen tunnistaminen on keskeisessä roolissa koirien kanssa eläessä ja työskennellessä. Meillä Pyynikin Eläinlääkäreillä tämän huomioiminen näkyy esimerkiksi pelkäävien potilaiden ymmärtäväisenä kohtaamisena, positiivisten eläinlääkärikokemuksien luomisena sekä yhteistyönä muiden eläinalan ammattilaisten kanssa.

Monesti ajatellaan, että koira ei ilmennä kipua selkeästi. Yleensä kyse on kuitenkin puutteellisesta kipukäyttäytymisen tunnistamisesta. Koiran akuutin kivun tunnistaminen on usein helppoa, sillä koiran kyky tehdä sille normaaleja asioita estyy selkeästi. Pitkittyneen, jopa synnynnäisestä ongelmasta johtuvan kiputilan tunnistaminen sen sijaan vaatii aktiivista eleiden ja käyttäytymisen havainnoinnin harjoittelua. (Koiran perustarpeet ja hyvinvointi, Sofia Haapanen, Nina Laiho, Aino Patjas, 2024)

”Kivunhoitoon liittyviä myyttejä:  ”Ei se voi olla kipeä, koska se syö ja liikkuu normaalisti.”

Luonnossa eläimen on pakko yrittää jatkaa normaalia elämää kivusta huolimatta selviytyäkseen ja välttääkseen joutumasta saaliiksi. Myös koirien käyttäytymisessä tämä näkyy edelleen siten, että koira pyrkii tekemään normaaleja asioita kivusta huolimatta. Kipu aiheuttaa yleensä kuitenkin muutoksia siihen, kuinka paljon tai millä tavoin koira toteuttaa tarpeitaan. Kivusta kärsivä koira voi toteuttaa käyttäytymistarpeitaan ylimitoitetusti, vähemmän kuin normaalisti tai poikkeavalla tavalla. Kun koiran toimintakyky heikkenee ja normaalien asioiden tekeminen vähenee tai loppuu, koira kärsii yleensä jo välitöntä hoitoa vaativasta kivusta. (Koiran perustarpeet ja hyvinvointi, Sofia Haapanen, Nina Laiho, Aino Patjas, 2024)

Olemme jo muutaman vuoden ajan tehneet yhteistyötä eläintenkouluttaja Nina Laihon kanssa. Tällainen yhteistyö on mahdollistanut kipukäyttäytymisen tarkempaa havainnointia ja edistänyt myös koirien omistajien tietoisuutta kivun ilmentämisen monista muodoista. Nyt saimme Ninalta käsiimme aivan uunituoreen tietokirjan ”Koiran perustarpeet ja hyvinvointi”, jonka hän on kirjoittanut yhdessä eläintenkouluttaja Sofia Haapasen ja eläinlääkäri Aino Patjaksen kanssa. Kirjassa mm. murretaan koiran hyvinvointiin liittyviä myyttejä ja tarjotaan työkaluja siihen, miten muuttaa koiran elämää yksilöllisesti paremmaksi. Suosittelemme tätä mieltä avartavaa tietokirjaa jokaiselle koiran omistajalle ja koirien kanssa työskentelevälle. Löydät vastaanotoltamme myös etukuponkeja, joilla voit tilata kirjan tarjoushintaan. Lisätietoa osoitteesta tuumakustannus.fi/tuotteet/Koiran-perustarpeet-ja-hyvinvointi.html

Haluamme levittää tietoisuutta koirien hyvinvoinnin edistämisestä entisestään ja tästä syystä päätimme järjestää tämän aivan mielettömän arvonnan.

Arvonnan palkintona ovat tietokirja Koiran perustarpeet ja hyvinvointi – käytännön opas sujuvaan ja palkitsevaan arkeen sekä käytöshäiriön selvittelykäynti eläinlääkärin vastaanotolla (käynnin arvo 230 €)!

Osallistua voit Facebook -sivuillamme osoitteessa facebook.com/pyynikinelainlaakarit ja Instagram -tilillämme @pyynikinelainlaakarit. Osallistumisohjeet löydät kyseisistä somekanavista arvontapostauksien alta.

Lue Myös: