Koiran lisääntynyt juominen ja virtsaaminen eli pu/pd

Koira juo normaalia enemmän, jos se juo yli desilitran painokiloa kohden vuorokaudessa. Lisääntynyt juominen johtaa myös isompiin virtsamääriin. Koira virtsaa normaalia enemmän, jos se virtsaa yli puoli desilitraa painokiloa kohden vuorokaudessa. Lisääntynyt juominen ja virtsaaminen ovat sairauden merkkejä, joten koira kannattaa viedä eläinlääkäriin pian oireiden huomaamisen jälkeen. Juomismäärä vuorokaudessa kannattaa mitata kotona jo etukäteen ennen eläinlääkärikäyntiä. Koira kannattaa myös pitää neljä tuntia virtsaamatta ennen eläinlääkärikäyntiä. Jos koiralla on akuutit tai vakavat oireet ja se tuodaan hätäpäivystykseen, ei käyntiä tarvitse kuitenkaan näiden ohjeiden takia lykätä.

Syyt

Lisääntynyt juominen ja virtsaaminen voivat johtua useista eri syistä. Yleisimpiä syitä ovat tulehdukselliset sairaudet kuten virtsatietulehdus tai narttukoiran kohtutulehdus, hormonaaliset sairaudet kuten diabetes mellitus eli sokeritauti tai Cushingin tauti eli lisämunuaiskuoren liikatoiminta, maksan tai munuaisten sairaudet sekä monet lääkkeet, esimerkiksi kortisonit ja sydänsairauksien hoidossa käytetyt diureetit. Harvinaisempia syitä ovat esimerkiksi monet kasvaimelliset sairaudet, diabetes insipidus (virtsan konsentroimisen häiriö), addisonin tauti eli lisämunuaiskuoren vajaatoiminta, elektrolyyttihäiriöt sekä psykogeeninen polydipsia (tyypillisesti nuoren, yliaktiivisen koiran käytösperäinen häiriö).

Perustutkimukset

Eläinlääkärissä tutkiminen aloitetaan perusteellisilla esitiedoilla ja kliinisellä yleistutkimuksella. Niiden avulla eläinlääkäri saa yleensä jo yleiskuvan siitä, millaisia sairauksia on syytä epäillä. Seuraavaksi tutkitaan tapauskohtaisesti veri- ja virtsanäytteitä ja tehdään virtsasta bakteeriviljely. Näin saadaan poissuljettua esimerkiksi sokeritauti, munuais- ja maksasairaudet sekä tulehdukselliset sairaudet. Jos koiralla epäillään kohtu- tai virtsatietulehdusta, vatsaonteloa tutkitaan suppeasti ultraäänen avulla jo samalla käynnillä.

Jatkotutkimukset

Jos perustutkimusten jälkeen syy ei ole vielä selvillä, jatkotutkimuksia tehdään yleensä uudella eläinlääkärikäynnillä ja ne valitaan potilaskohtaisesti aikaisempien löydösten perusteella. Jatkotutkimuksiin voivat kuulua esimerkiksi laaja vatsaontelon ultraäänitutkimus tai hormonaaliset toimintatestit veri- ja virtsanäytteistä esimerkiksi Cushingin taudin, Addisonin taudin tai diabetes insipiduksen poissulkemiseksi. Psykogeenisen polydipsian diagnoosi saadaan poissulkemalla kaikki muut sairaudet.

Hoito ja ennuste

Samat oireet voivat johtua hyvin erilaisista sairauksista, joten myös hoito ja ennuste ovat hyvin yksilöllisiä. Virtsatietulehdus hoituu yleensä helposti antibioottikuurilla. Kohtutulehdus vaatii yleensä leikkauksen saman päivän aikana ja sen vakavuudesta riippuen potilas voi tarvita sairaalahoitoa. Hormonaaliset sairaudet kuten diabetes mellitus ja Cushingin tauti vaativat päivittäistä hoitoa kotona ja kontrollikäyntejä eläinlääkärillä melko tiheästi koiran loppuelämän ajan. Pitkälle edenneessä maksan tai munuaisten vajaatoiminnassa ennuste voi olla varauksellinen jo sairauden toteamisvaiheessa.