Koiran ientulehdus ja parodontiitti

Ientulehdus on helppo tunnistaa punoittavista ja herkästi vuotavista ikenistä. Ientulehdus on parodontiittia edeltävä tila, jolloin sairaus on vielä mahdollista pysäyttää. Tästä syystä säännöllinen hammastarkastus ja hampaiden puhdistus eläinlääkärissä jo ennen isojen ongelmien syntyä on tärkeää ja suosittelemme sitä jokaiselle lemmikille vuosittain.

Ientulehdus vai parodontiitti

Hampaan kiinnityskudostulehdus jaotellaan kahteen kategoriaan: ientulehdukseen ja parodontiittiin. Jos koiralla on vasta ientulehdusta, se voi parantua hyvällä ja huolellisella plakinpoistolla. Tämä tarkoittaa päivittäistä hampaiden harjaamista kotona sekä yleensä myös vähintään vuosittaista hammashoitoa ja tarkastusta eläinlääkärissä.

Parodontiitti eli hampaan kiinnityskudoksen tulehdus on etenevä sairaus, ja se on valitettavasti hyvin yleinen lemmikkikoirilla. Tutkimusten mukaan siitä kärsii 44-100% koirista. Mikäli suu arvioidaan vain hereillä, jää suurin osa parodontiittitapauksista havaitsematta. Tästä syystä sairauden diagnosoinnissa oleellista on nukutuksessa tehtävä koko suun tarkastus ja röntgenkuvaus.

Eläinlääkäri tutkii koiran suun nukutuksessa. Hammastarkastuksessa jokainen hammas käydään yksitellen läpi ja ientaskut mitataan. Lisäksi arvioidaan mm. ientulehduksen voimakkuus sekä mahdollinen hampaan heiluminen. Koiralla on suussaan 42 hammasta, joten hammastarkastuksen aikana eläinlääkäri tekee periaatteessa 42 hoitosuunnitelmaa.

Plakista se kaikki alkaa

Periodontium koostuu ikenestä, periodontaalisesta ligamentista, hammassementistä sekä alveolaarisesta luusta. Tulehdus alkaa hampaan pinnalle kertyvästä plakista, ja tästä syystä nimenomaan plakin päivittäinen poisto on se tehokkain keino estää ja hidastaa parodontiitin syntyä. Plakki voi mineralisoitua ajan saatossa, jolloin puhutaan hammaskivestä. Hammaskivi itsessään ei vielä tarkoita, että koiralla on parodontiittia, mutta sen muodostama karhea pinta toimii hyvänä kiinnistysalustana bakteereille. Tulehdus etenee hiljalleen ienrajasta syvemmälle kohti alveolaariluuta. Parodontiittiin liittyvän tulehduksen ajatellaan yleisesti olevan ennemminkin seurausta eläimen epänormaalista immuunireaktiosta bakteeritulehdukseen, kuin varsinaisesti plakin sisältämien bakteereiden suoraan aiheuttamasta tuhosta.

Oireena yleensä pahanhajuinen hengitys

Parodontiitissa voi olla erilaisia oireita, tai sitten koira voi vaikuttaa päällisin puolin jopa oireettomalta. Oireita, joita yleensä esiintyy, ovat mm.

• pahanhajuinen hengitys
  • vertavuotavat ikenet
  • pään ravistelu
  • pään/leukojen raapiminen
  • pään hinkkaaminen lattiaan/kalusteisiin
  • epänormaali aggressiivinen käytös
  • levottomuus
  • muuttuneet ruokailutavat ja epänormaali/toispuoleinen pureskelu
  • maan kaivaminen
  • painon lasku

On hyvä huomioida, että koira ei oikeastaan koskaan lopeta syömistä parodontiitin takia, vaikka tilanne olisi hyvin huono.

Riskissä erityisesti pienet ja vanhat koirat

Parodontiitin esiintyminen vaihtelee koiran rodun, koon ja iän mukaan. Erityisesti pienet ja vanhat koirat ovat sille alttiita. Yleisimpiä hampaita, joihin sairaus iskee, ovat etuhampaat, ala-M1, ylä-P4 sekä kulmahampaat. Tärkein sairauteen johtava syy on riittämätön hampaiden ennaltaehkäisevä hoito, joskin ruokavaliolla, elintavoilla ja geeneillä voi olla myös jonkin verran vaikutusta asiaan. Tyypillisiä parodontiittirotuja ovat kääpiösnautseri, kääpiö- ja toyvillakoira, kääpiömäyräkoira, chihuahua, yorkshiren terrieri ja kaikki lyttykuonoiset koirarodut.

Parodontiitti on merkittävä riski koiran terveydelle

Lievässä muodossa parodontiitin ei uskota aiheuttavan koiralle merkittävää kipua, mutta sairauden edetessä syvempiin kudoksiin siitä tulee myös kivuliasta. Lopulta hampaan kiinnityskudos tuhoutuu siinä määrin, että hammas alkaa heilua, ja tällöin jokainen puraisu aiheuttaa kipua sekä riskin kruunun murtumalle. Hyvin pienikokoisilla koirilla kuten yorkshiren terrierit, kääpiövillakoirat ja chihuahuat, edennyt parodontiitti altistaa myös leukaluun patologisille murtumille. Tällaiset murtumat ovat erittäin kivuliaita, ja vaativat spesialistin hoitoa.

Suun tulehdukset altistavat myös muun elimistön tulehduksille sekä vastustuskyvyn alenemiselle. Koirilla on raportoitu sydänlihaksen, munuaisten ja maksan tulehdustiloja parodontiitin seurauksena. Hoitamaton ja huonokuntoinen suu on siis riski koiran kokonaisterveydelle.

Aktiivinen hoito hidastaa sairautta

Kun koiralla on kerran todettu parodontiitti, on sen hampaiden hoitoon jatkossa syytä kiinnittää erityistä huomiota. Hoidon tavoitteena on ennaltaehkäistä ientulehdusta sekä poistaa plakki hampaiden pinnalta päivittäisellä harjaamisella.

Tärkein osa hoitoa on siis päivittäinen hampaiden harjaaminen kotona. Tätä varten tulee hankkia koiralle sopiva hammasharja. Lisäksi suositellaan hyvänmakuisen koiran hammastahnan käyttöä, koska se lisää toimenpiteen miellyttävyyttä ja täten edesauttaa yhteistyön sujumista koirapotilaan kanssa. Totuta koira hampaiden pesuun mahdollisimman varhain ja tee siitä osa arkirutiinia, esimerkiksi pesemällä koiran hampaat aina ennen iltalenkkiä tai pestyäsi omat hampaasi. Mikäli aloitat vanhemman koiran kanssa, tee se asteittain useiden viikkojen saatossa ja etene rauhallisesti koiran ehdoilla palkiten aina pienestäkin onnistumisesta.

Hampaiden poistot usein tarpeen

Eläinlääkäri poistaa koiralta nukutuksessa sellaiset hampaat, jotka eivät enää ole pelastettavissa edes aktiivisella kotihoidolla. Yleisesti kriteerinä käytetään 6 mm tai sitä syvempää ientaskua tai yli 50% alveolaariluukatoa. Lisäksi kaikki heiluvat monijuuriset hampaat poistetaan. Kriteereissä on toki jonkin verran arviointivaraa, ja toisinaan esimerkiksi kulmahammas voidaan säästää ns. parodontiittikirurgian avulla, vaikka siinä jo olisikin merkittävä parodontiitti. Myös esimerkiksi alaetuhampaat saavat aavistuksen heilua etenkin pienillä koirilla ilman, että niitä täytyisi poistaa, jos ne ovat muuten terveet.

Parodontiittia sairastava koira saa alkuun suosituksen tulla klinikalle hammashoitoon 3-12 kk välein. Usein käytetään tiheämpää puhdistusväliä (3-6 kk) alussa, kunnes sairaus saadaan hallintaan, ja sen jälkeen jatketaan harvemmin klinikkakäyntejä (12 kk).

Kotihoidon lisäksi tarvitaan siis aina säännöllistä puhdistusta eläinlääkärissä. Tämä johtuu siitä, että vaikka koiran hampaita harjattaisiin päivittäin kotona, on hyvin epätodennäköistä, että harjaaminen on riittävän tehokasta ja että kaikki pinnat saadaan varmasti puhdistettua. Erityisesti kielen puoli ja kitalaen puoli on vaikea puhdistaa hereillä olevalta koiralta. Se ei silti tarkoita, etteikö hampaita pitäisi kotona harjata – se on tutkimusten mukaan tehokkain yksittäinen tapa ennaltaehkäistä ja hoitaa parodontiittia!

Lisäksi on olemassa koko liuta muita kotihoidon tueksi tarkoitettuja valmisteita ja ruokavalioita. Jos tuote on saanut kansainvälisen eläinten hammashoitolautakunnan (VOHC Veterinary Oral Health Council) hyväksynnän, se on VOHC:n listalla. Ennen ostoa suosittelemme tarkistamaan, että kyseinen tuote löytyy tuolta listalta. Lista löytyy sivulta http://www.vohc.org/accepted_products_dogs.html

Kotihoidon tueksi suosittelemme seuraavia:

• hammasharja ja hyvänmakuinen tahna
  • Ruoaksi Hill’s t/d – sitä voi käyttää esim 25% oman ruoan lisänä
  • Virbac CET VeggieDent -puruluut