Kissojen alavirtsatiesairaudet

Alavirtsateiden eli virtsarakon ja virtsaputken sairaudet ovat kissoilla hyvin yleisiä. Tyypillisiä oireita ovat tihentynyt tai kivulias virtsaaminen, verivirtsaisuus, vääriin paikkoihin virtsaaminen ja jatkuva virtsaamisen tarve ilman, että yhtään virtsaa tulee välttämättä ulos.

Samat oireet voivat johtua mistä tahansa alavirtsateiden sairaudesta, kuten bakteeriperäisestä tulehduksesta, virtsakivistä tai kasvaimesta. Yleisin syy on kuitenkin idiopaattinen kystiitti eli virtsatietulehdus, jolle ei löydetä tarkkaa aiheuttajaa. Idiopaattisella kystiitillä on kaksi esiintymismuotoa: virtsaputken tukoksen aiheuttava muoto ja pelkän steriilin tulehduksen aiheuttava muoto.

Alavirtsatievaivoja on tyypillisesti nuorilla ja keski-ikäisillä kissoilla. Sekä nartuilla että uroksilla voi olla oireita, mutta tukosoireita on yleensä vain uroskissoilla. Ylipaino, vähäinen aktiivisuus, kuivaruuan syöttäminen vapaasti, vähäinen juominen, kissan pitäminen pelkästään sisätiloissa, monen kissan asuminen samassa taloudessa ja erilaiset stressitekijät altistavat virtsatievaivoille.

Virtsaputken tukos

Yleisin syy uroskissojen virtsaputken tukokselle on virtsakiteiden ja proteiinisakan muodostama tulppa, mutta virtsaputkessa voi olla myös esimerkiksi virtsakivi, kasvain tai vierasesine. Tukos estää virtsaamisen usein kokonaan, jolloin virtsaa kertyy virtsarakkoon. Kissa on tyypillisesti kivulias ja yrittää toistuvasti virtsata, mutta ulos tulee korkeintaan pieniä lätäköitä.

Hoitamaton tukos on kissalle hengenvaarallinen ja voi johtaa elimistön happamoitumiseen, elektrolyyttien ja munuaisten toiminnan häiriöihin ja lopulta virtsarakon repeämiseen ja shokkitilaan. Kissa, joka ei saa virtsattua normaalisti, pitää viedä jo saman päivän aikana eläinlääkärille, tarvittaessa päivystykseen. Eläinlääkärissä tukos avataan katetrin avulla nukutuksessa ja kissa saa nesteytystä, kipulääkitystä ja muuta tukihoitoa. Tukokset uusiutuvat helposti ja voivat toistuessaan vaatia myös pidempää hoitoa sairaalassa.

Ei-bakteeriperäinen virtsatietulehdus ilman tukosta (FLUTD/FUS/Idiopaattinen kystiitti)

Idiopaattisessa virtsatietulehduksessa virtsarakon limakalvolla on steriili eli ei-bakteeriperäinen tulehdusreaktio ja usein limakalvovaurioita. Oireet ovat tyypillisiä alavirtsatiesairauksille, esimerkiksi veristä ja tihentynyttä virtsaamista, mutta joskus kissa voi vain virtsata muutamia kertoja johonkin muualle kuin omaan hiekkalaatikkoonsa. Kissa ei virtsaa väärään paikkaan osoittaakseen mieltään, vaan oire kertoo yleensä sairaudesta. Usein oireiden taustalla on jokin stressitekijä, kuten omistajien poissaolo, muutto tai naapuruston uusi kissa.

Oireet helpottavat yleensä itsestään parissa päivässä, mutta tulehdus on kissalle kivulias eikä sitä voida pelkkien oireiden perusteella erottaa muista alavirtsatievaivoista, joten kissa kannattaa viedä eläinlääkäriin saman päivän aikana. Eläinlääkärissä muut oireiden aiheuttajat poissuljetaan yleensä virtsanäytteen ja virtsarakon ultraäänitutkimuksen avulla. Tyypillisesti hoitona on tulehduskipulääkitys ja muu tukihoito, kuten stressin vähentäminen, juomisen lisääminen ja joskus erityisesti oireiden toistuessa virtsaputkea rentouttava lääkitys, virtsarakoon limakalvoa suojaava lisäravinne tai mielialalääkitys.

Virtsatiesairauksien ehkäisy

Alavirtsatiesairauksille alttiilla kissoilla oireet ovat usein toistuvia, joten ennaltaehkäisyyn kannattaa panostaa. Juomis- ja virtsaamismäärää voi lisätä syöttämällä märkäruokaa, lisäämällä ruuan sekaan vettä, laittamalla joka huoneeseen vesikippo ja tyhjentämällä hiekkalaatikko usein. Monet kissat juovat mieluiten juoma-automaatista, jossa vesi jatkuvasti liikkuu.

Jos kissalla on todettu virtsakiviä tai -kiteitä, eläinlääkäriasemilta tai apteekeista voi ostaa niiden ehkäisyyn tarkoitettuja erikoisruokia.

Kissa kannattaa pitää normaalipainossa. Kylkiluiden ja selkärangan tulisi tuntua kevyesti painamalla, mutta ne eivät saisi törröttää. Vatsalinjan pitäisi myös olla nouseva eli takavatsa korkeammalla kuin rintakehä. Painoa voi tarvittaessa pudottaa esimerkiksi lopettamalla vapaan ruokinnan ja vaihtamalla tiettyihin ruoka-aikoihin, pienentämällä ruokamääriä, vaihtamalla vähäkaloriseen laihdutusruokaan ja ulkoiluttamalla kissaa valjaissa.

Koska stressi altistaa virtsatievaivoille, kannattaa kissan kanssa pyrkiä noudattamaan päivittäisiä rutiineja mahdollisimman tarkasti. Myös talouden muut kissat voivat aiheuttaa stressiä, joten kaikille kissoille kannattaa järjestää mahdollisuus levätä ja käydä juomassa, syömässä ja hiekkalaatikolla ilman muiden kissojen seuraa. Myös feromonivalmisteiden avulla voidaan vähentää stressiä.

Myös kissan aktivoiminen ja liikuttaminen ehkäisee virtsatievaivoja. Kissaa voi esimerkiksi ulkoiluttaa valjaissa, sen kanssa voi leikkiä leluilla tai sille voi osaa raapimis- ja kiipeilypuun.